Inspirasjon til Utflukts' dramaturgi

Første gang jeg leste Utflukt fikk jeg assosiasjonen til The Cures "Let's go to bed". Sangen og musikkvideoen, regissert av Tim Pope, har blitt en slags grunnmur i iscenesettelsen.

Videoene til Tim Pope ga meg et helt annet syn på The Cure. Jeg var ambivalent i forhold til bandet og mente musikken var for mørk og introvert. Men så fikk jeg se de fargerike og humoristiske videoene... Så jeg får vel innrømme det først som sist. The Cure er nok blant de ti, femten første bandene jeg tenker på når jeg skal sette på musikk.

"Let's go to bed" er en i mine øyne klassisk dyster Curelåt som blir kontrastert av en vittig musikkvideo om to menn som bor sammen, og som kjeder seg.

The Cure - Let's Go To Bed


Jeg vurderte først å gjøre sangen til stykkets soundtrack. Med det mener jeg at vi skulle lage en coverversjon av sangen som ble sunget live i forkant av forestillingen. Jeg har gått bort fra dette i første omgang. Men det er mulig vi gjør det i en senere oppsetning.

Den mest synlige påvirkningen vil nok være scenografisk. Vi kommer til å bruke de samme fargetonene og et transparent bakteppe som blir malt i løpet av forestillingen. Rommet utvikler seg altså med karakterene og blir sånn sett en tredje karakter i iscenesettelsen.

Men vel så viktig er sangen som en slags sidetekst til forestillingen. Den ligger der når vi øver. Den nynnes på, og tas frem som eksempel.

Så man kan si at "Let's go to bed" er Utflukt sitt stille lydspor.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

etter Utflukt

Tilbake