Mens jeg summer meg

Isaak Asimov er en av de science fiction forfatterne som har hatt størst påvirkning på verden rundt seg. Dette gjelder spesielt robtikkens tre lover. Men jeg tror også at de konservative tenketankene har nærlest Foundation-serien med tanke på hvordan vestlig imperalisme virker best.


Asimov var en ihuga ateist (han kalte seg selv humanist) og skrev et knippe noveller om eksistens og etterlivet. Og det er tre av disse jeg vil anbefale. Den første er "How it Happened"; et vittig, alternativt syn på hvordan skapelsesberetningen ble skrevet.

"The last question" er en novelle om at Gud kom sist, og at den var en selvgenererende datamaskin. Novellen kan ses på som en av de første beskrivelsene av teknologisk singularitet. Den har nok også inspirert kreasjonistene, den mest skremmende kristne retningen i vår samtid.


Den siste novellen jeg skal reklamere for er "The last answer". Her blir en gudeliknende skikkelse presentert for en død forsker. Novellen er en sarkastisk satire over hvordan en gud kan være. Den bygger på mange måter opp Christopher Hitchens syn på at en allmektig gud, uansett hvordan du snur og vender på det vil være en tyrannisk gud.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inspirasjon til Utflukts' dramaturgi

etter Utflukt

Tilbake