Trailer for Utflukt

Nå har jeg laget en liten reklamesnutt for Utflukt, som du blant annet kan se på denne siden.

Jeg har nettopp fått meg et staselig fotoapparat som tar opp HD-film i Quicktime-format, og hadde planer om å bruke opptakene fra det til traileren. Men det ble dessverre for tidkrevende. Først prøvde jeg å bruke Kino, som i utgangspunktet virker veldig intuitivt. I tillegg konverterte Kino filene på null komma niks. Problemet var at tiden lagget i de konverterte filene og jeg fikk litt for mange krasj til at jeg gadd å gå videre. Kino må prøves på nytt, men en gang jeg har bedre tid.

Jeg gikk videre og lastet ned Cinelerra. Cinelerra har helt klart potensiale, men den taklet heller ikke de store filene. Og krasjet.

Så da skiftet jeg fra linux til windows, som blir veldig gretten når den ser filer i apple sine formater. Men jeg fant etter litt om og men et program som konverterer filer fra .mov til .dv. Men det som kom ut etter konverteringen kan vel best kalles 'art by accident'. Nå er jeg veldig glad i tilfeldigheter, men resultatet var ubrukelig.

Så i denne omgangen måtte jeg klare meg med opptakene fra DV-kameraet. Og Movie Maker, som overraskende nok ikke krasjet en eneste gang! Dessverre gadd jeg ikke å hoppe tilbake til Cinelerra og Kino. Så de får ha det tilgode. Jeg har ikke gitt dem helt opp.

Men for å redigere filmene fra nykameraet er jeg i villrede. Får kanskje begynne å spare til en mac...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inspirasjon til Utflukts' dramaturgi

etter Utflukt

Tilbake